طباعة

Generationsskifte

Har du påbegyndt dit ejer-/generationsskifte med en optimering af virksomheden ?
Hvis ikke så skal du måske gå i gang nu!

Alle ejerledede virksomheder kommer på et eller andet tidspunkt til det punkt, hvor man skal tage stilling til virksomhedens fremtid:

Et generationsskifte Skal der foretages:

  • Et generationsskifte i familien
  • Et løbende ejerskifte med eventuelle medarbejdere
  • Et løbende ejerskifte med en ny investor
  • Et salg
  • En styret lukning af virksomheden

Inden man henvender sig til revisorer, advokater, salgsmæglere etc. er det vigtigt, at man har foretaget en overvejelse af det ovenstående samt gjort virksomheden klar til beslutningen.

Denne proces bør startes på et så tidligt tidspunkt, at man kan få det planlagt så godt som muligt, således at man opnår den optimale løsning, dels med hensyn til det økonomiske udbytte for ejerlederen, dels med hensyn til virksomhedens videre overlevelse. 

Processen bør indeholde nedenstående aktiviteter:

  • Afklaring af hvad ejerlederen skal foretage sig op til og efter generationsskiftet ikke mindst mentalt
  • Virksomhedens berettigelse i fremtiden
  • Profil af den nye ejer/ejerleder
  • Klargøring af virksomheden
    - Skriftlig dokumentation af rutiner, processer, metoder, aftaler etc.
    - Samling af denne dokumentation
    - Vurdering af medarbejderstabens kompetencer og udviklingsmuligheder
    - Udviklingsmuligheder for virksomheden

Under processen kommer der typisk en række muligheder/spørgsmål frem, og det er vigtigt at få dem afklaret og beskrevet.

Når processen er overstået, har ejerlederen et klart overblik over, hvad det er han skal foretage sig, og så er tiden inde til at tage kontakt til salgsmæglere, advokater etc.

2R-Consult ApS går ind og sikrer, at processen bliver gennemført, og der bliver løbende lavet referater af møder og beslutninger, udarbejdet aktivitetsplaner etc. samt yderligere dokumentation, hvis det viser sig nødvendigt.